chabad info | חב''ד אינפו
 שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

מאה ברכות ?

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> הערות התמימים ואנ''ש
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
יאיר תמים



הצטרף בתאריך: 02/07/2008 ב- 15:28:20
הודעות: 117

הודעהנשלח: ה' 07 24, 2008 11:40 am    
כותרת הודעה:
מאה ברכות ?
תגובה עם ציטוט

כתוב בשו"ע אדמוה"ז שדוד המלך תיקן שיאמרו מאה ברכות בכל יום.
ואני שואל אתכם שאלה שכבר זמן רב לא מבין, בזמן דוד המלך היה בקושי כמה ברכות של ברכת המזון (לא נשכח ששלמה בנו ניסח את הברכה השלישית בונה ירושלים) ואם כן מאיפה היו ואמרו בכל יום מאה ברכות ?
כל התפילות ונוסחם וכל שאר הברכות נתקן ע"י אנשי כנסת הגדולה בתקופת תחילת בית שני.
אודה מאוד לכל מי שיוכל לענות לי תשובה. תודה רבה
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
יאיר



הצטרף בתאריך: 27/12/2006 ב- 07:05:29
הודעות: 74

הודעהנשלח: שבת 07 26, 2008 9:41 pm    
כותרת הודעה:
תגובה עם ציטוט

הגמרא במסכת בבא מציעא פה,ב: "אמר רב יהודה אמר רב: מאי דכתיב: מי האיש החכם ויבן את זאת ואשר דבר פי ה' אליו ויגדה על מה אבדה הארץ? דבר זה אמרו חכמים ולא פירשוהו, אמרו נביאים ולא פירשוהו, עד שפרשו הקב"ה בעצמו, שנאמר: ויאמר ה' על עזבם את תורתי אשר נתתי לפניהם, אמר רב יהודה אמר רב שלא ברכו בתורה תחילה".

הראשונים (הרמב"ן המאירי והחינך) לומדים מכאן שברכה זו היא מדאורייתא. א"כ ברכת התורה היתה בזמן דוד המלך.

כמו כן הבה"ג ועוד ראשונים סוברים שברכה מעין ג' היא מדאורייתא.

התשב"ץ בתשובה (ח"ב סי' קסא) כותב שהיו מברכים מאה ברכות גם בזמן בית ראשון, מתקנת דוד.

הרבה אחרונים דנו מה תקנו א"כ אנשי כנסת הגדולה, והעלו שייסדו ברכות חדשות וקבעו נוסחם של ברכות ישנות (שהיו כנראה מתקופת דוד, כשאחדים מהם עוד קודם לכן).
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
יאיר תמים



הצטרף בתאריך: 02/07/2008 ב- 15:28:20
הודעות: 117

הודעהנשלח: א' 07 27, 2008 8:10 am    
כותרת הודעה:
תגובה עם ציטוט

1 היה את השלוש ברכות של ברכת המזון (כי כבר משה ויהושע תיקנו שני הראשונות ומכיון שצ"ל גם הענין שכתוב בברכה השלישית (שהרי לא ברכו מעין שלוש כי משה ויהשע תיקנו כנ"ל) מובן שגם לפני שדוד ושלמה תיקנו נוסח ברכה שלישית כבר ברכו אותה כל אחד בנוסח שלו)

2 אתה הוספת את ברכת התורה.

3 מהי כוונתך שמעין שלוש הוא מהתורה ? גם על מיני מזונות ?

4 תודה על המקור מהתשבץ (אם מישהו יכול לציין קישור)

5 שאלתי היתה בדיוק איזה ברכות היו כבר אז ואיזה ברכות תיקנו אנשי כנסת הגדולה. ועפ"ז לעשות את חשבון המאה ברכות.

6 להעיר מלשון אדמוה"ז (בהלכות ברכות השחר) שחכמים תיקנו ברכות השחר כדי להשלים המאה ברכות שדוד תיקן. שמזה מובן שנים: 1 שחכמים אלו באו אחרי זמן דוד 2 שבזמן דוד לא היו ברכות אלו
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
יאיר



הצטרף בתאריך: 27/12/2006 ב- 07:05:29
הודעות: 74

הודעהנשלח: א' 07 27, 2008 1:48 pm    
כותרת הודעה:
תגובה עם ציטוט

במענה:

1. הראשונים הנ"ל (ומקרית ספר להמבי"ט משמע שגם הרמב"ם ס"ל כן) כתבו שברכת התורה היא מדאורייתא. אי"ז חידוש שלי. הם למדו זאת מהגמ' הנ"ל, דמשמע ממנה שברכו ברכת התורה עד בזמן שקדם לחורבן בית ראשון (שבא כעונש על הפסקת הברכה).

2. הבה"ג וסיעתו סוברים כן בברכה מעין ג' לאחר אכילת פירות מז' המינים.

3. פירוט בענין, תוכל לראות בספר 'ברכות שנשתקעו' מאת הרב צבי גרונר, הוצאת מוסד הרב קוק, ירושלים תשס"ד.

4. דוד תיקן מאה ברכות, א"כ וודאי שהיו מאה ברכות בתקופתו. אנשי כנסת הגדולה ערכו, הוסיפו, שינו וקבעו את הנוסח הסופי.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
יאיר תמים



הצטרף בתאריך: 02/07/2008 ב- 15:28:20
הודעות: 117

הודעהנשלח: א' 07 27, 2008 3:59 pm    
כותרת הודעה:
תגובה עם ציטוט

1 לא התכוונתי לומר שאתה המצאת את זה. רציתי רק למנות את הברכות

2 ברור שהיה השאלה איזה היה

3 אם תוכל להעלות עוד ברכות שהיו ואל תשכח שלא מדובר על אחדים אלא על מאה

4 עכשיו אני חושב ע"פ מה שהבאתי לפני כן מאדמוה"ז שחכמים תקנו כן להשלים המאה ברכות משמע שלפני שהתיקנו לא היו מאה ברכות והם תיקנו להשלים את המאה
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
יאיר



הצטרף בתאריך: 27/12/2006 ב- 07:05:29
הודעות: 74

הודעהנשלח: א' 07 27, 2008 4:33 pm    
כותרת הודעה:
תגובה עם ציטוט

כבר השבתי לך פעמיים. אך בכל זאת אשיב לך אך הפעם:

יתכן שרוב או כל הברכות שאנו מברכים היום, ברכו בזמן דוד. אם באותו נוסח, אם לאחר עריכה של אנשכה"ג. יתכן שברכות מסויימות לא הגיעו לידינו. אך זאת נדע בוודאות: בזמן דוד היו מאה ברכות (שכנראה הוא היה מהמתקנים אותם, או עכ"פ את ההשלמה למאה וקביעת החיוב של מספר זה של ברכות) - שאל"כ, שמטנו את הבסיס מתחת תקנה זו.

אם עדין יש לך שאלות, בקש ממשהו שיסביר לך את מה שכתבתי.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
יאיר תמים



הצטרף בתאריך: 02/07/2008 ב- 15:28:20
הודעות: 117

הודעהנשלח: א' 07 27, 2008 7:27 pm    
כותרת הודעה:
תגובה עם ציטוט

כנראה שלא קראת את תגובתי עד סיומה וזה מה שכתבתי בסעיף 4 "עכשיו אני חושב ע"פ מה שהבאתי לפני כן מאדמוה"ז שחכמים תקנו כן להשלים המאה ברכות משמע שלפני שהתיקנו לא היו מאה ברכות והם תיקנו להשלים את המאה"
קראת את זה ? ובכל זאת ענית מה שענית ?
פלא לי עליך !
לכאורה הוכחה מלשון אדמוה"ז שחכמים שהיו אחרי דוד המלך התקינו ברכות השחר כדי "להשלים את המאה ברכות" משמע שלפני זה לא היו מאה ברכות שלמות.
תשמע, אני מאוד מעריך מה שאתה כותב לי באשכול זה "ובאחרים" אבל לא יזיק קצת ישוב הדעת, לא להתרתח על כל תגובה שניה שאתה לא מבין או שאני לא מבין, חסיד, לא ?
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
רבותי מיר וועלן בענטשן
אורח





הודעהנשלח: ו' 08 08, 2008 12:05 am    
כותרת הודעה:
מעניין
תגובה עם ציטוט

העירני חכם אחד שמסתמא היו להם ברכות בלשונם גיבענטשט ביזטו על הא ועל דא מעין תפילה בזמניהם שהיתה בלשון הרמב"ם בקשת צרכיו וק"ל
חזור למעלה
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> הערות התמימים ואנ''ש כל הזמנים הם שעון ארץ הקודש (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור אל:  
אתה יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה יכול להעלות קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים בפורום זה


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb