chabad info | חב''ד אינפו
 שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

נסיעה בשבת לבית הכנסת

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> הערות התמימים ואנ''ש
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
איש
חבר קבוע


הצטרף בתאריך: 15/11/2006 ב- 01:51:16
הודעות: 919

הודעהנשלח: ב' 12 10, 2007 7:43 am    
כותרת הודעה:
נסיעה בשבת לבית הכנסת
תגובה עם ציטוט

בהמשך לאשכול שפתחתי בנוגע לירידת הדורות, ובו סיפרתי על כך שהייתי עד לעריכת בר מצוה בבית חב"ד בשבת כאשר היה ברור שכולם יסעו בשבת לצורך כך, הנני להביא דברים שכתב הרב שלום יעקב חזן בזמנו בעיתון בית משיח בנושא זה:

שאלה:

האם מותר להזמין אנשים לבוא לבית הכנסת להתפלל לשבת, בשעה שיודעים בוודאות שיסעו עם מכונית לבית הכנסת. השאלה מאד נוגעת לשלוחים ברחבי תבל שמזמינים כל סוגי אנשים וחלקם ידוע בוודאות שיבואו עם מכונית בשבת?

יודגש כי השאלה אינה מתייחסת למקרה בו אנשים כבר הגיעו בפועל, אלא להזמנתם מראש, או כאשר הדבר חוזר ונשנה והופך להנהגה קבועה.

מענה:

באגרות קודש אדמו"ר מהוריי"צ חי"ג עמ' שמו, מופיעים ביטויים חריפים ביותר אודות ענין זה (אם כי מהסגנון נראה ברור שמדובר כאשר המניין מתבסס על אותם אנשים, ולא כשהם מצטרפים למניין קיים של שומרי שבת):

"הבאים באווטאמאבילין [=מכוניות] בשבת לבית הכנסת צריכים לתרגם להם הפסוקים כי תבוא לראות פני מי ביקש זאת מידכם רמס חצרי, ובתפלה כזו מעוררים קטרוג על עצמם ועל בני ביתם, וכל תפילתם הוא חירוף וגידוף . . ואסור להצטרף למנין עשרה עמהם . . ובשבת אם אפשר שיתאספו מנין עשרה בלא חילול שבת יתפללו בציבור ובאם לאו יתפללו ביחידות".

אמנם, באיגרות-קודש של כ"ק אד"ש מופיעות התייחסויות שלכאורה דומות יותר למקרה דידן:

בשנת תשי"ז הוזמנו יהודי העיר מעלבורן ל"הקפות" בישיבת חב"ד. כמה מהם הגיעו עם מכוניות בעיצומו של החג והחנו את הרכבים ליד הישיבה, והדבר הי' בולט מאוד. המקרה עורר רעש גדול בקרב הקהילה בעיר, ואחד מהם פנה לכ"ק אד"ש בשאלה. תשובת הרבי הייתה (אג"ק חי"ד עמ' צה):

"איך לתקן את מה שקרה בשמחת תורה, אשר בין הבאים להשתתף בהקפות דישיבת אהלי יוסף יצחק היו אחדים שבאו במכונות כו'.

התיקון בזה פשוט, ולפלא שגם בשנה זו לא עשו זה, והוא שאיזה ימים לפני מועד כהנ"ל ידפיסו מודעה בעיתונים (ומה טוב ביחד עם ההודעה ע"ד זמני ההקפות וכיו"ב), אשר בודאי פשוט וידוע איסור נסיעה במכונה בשבת ויו"ט, והסתירה שמני' ובי' להשתתף בענין תורני היפך התורה".

שאלה נוספת מופיעה שם - כנראה בהמשך להנ"ל - ביחס לנתינת עלי' לתורה עבור אנשים כאלה. הרבי כותב:

"החלטה בזה תלוי' בכו"כ פרטים, הן בהנוגע לאופן הנהגתו של זה הרוצה לעלות לתורה והן בהנוגע להנמצאים בביהכ"נ והרושם עליהם, שככל הענינים הנעשים בפרהסיא גם זה צריך להביאו בחשבון . . אלא שמובן ע"פ מאמר רז"ל לעולם תהא ימין מקרבת ושמאל וכו' שבאופן כזה צריך להתנהג גם בשאלה האמורה, ובפרט כשיש ספק אם צריך בכלל לדחות אפילו בשמאל, והרי כבר נאמר, דרכי' דרכי נועם וכל נתיבותי' שלום".

[באיגרת הנ"ל רואים כי: בהזמנת האנשים צריך להודיע שאין לבוא במכוניות; כמו כן יש להביא בחשבון שלא יתפרש כנתינת "הכשר" להנהגה כזו].

ובהתייחסות נוספת באיגרות קודש חי"א ע' רנה:

"מענין בבית הכנסת אשר רק פחות מעשרה הם שומרי שבת והשאר אינם ר"ל. ובעברו דרך שם בבקר בש"ק, בקשוהו להכנס ולהיות הש"ץ שלהם במנין הראשון, כיון שממהרים הם לעבודתם, ובכל זאת רוצים להתפלל בצבור וחלק גדול אומרים קדיש וכו'. והספק הוא הצריך הוא להענות לבקשתם ולירד לפני התיבה.

והנה כנראה מהתיאור שלו, לא רצו הם בעצמם לירד לפני התיבה מפני ידיעתם שבלתי שומר שבת אין עליו לעשות כזה, ולולי שיקבל הוא על עצמו להיות ש"ץ - יבטל המנין וקרוב לודאי שחלק גדול גם לא יתפללו.

ואם כן הוא, אין דעתי נוחה מדין קנאות שלא במקום המתאים לגמרי, ואומרים לאדם שיחטא חטא קל בשביל להציל חברו מחטא חמור, ואף שיש אומרים שהוא דוקא במקום שלא יש חלק בחטא חבירו אינו כן במדת חסידות, ובנידון דידן יש לצרף, עכ"פ בתור סניף:

א. הדעות שחילול שבת בפרהסיא כאילו כו' הוא רק במלאכות מסויימות ובפני עשרה מישראל וכו' . . ב. אם לא היה ממלא בקשות הנ"ל נחשב הי' בעיניהם לדחי' בשתי ידים וכו' ומעין חילול השם".

[ולהעיר: 1) באיגרת זו מדובר לכאורה על יהודים שמחללים השבת בכלל, אך לא שבאים עם מכונית לבית הכנסת לתפלה. 2) בנוסף לזה כאן ברור שאין לשואל שום שייכות וחלק בנעשה בבית הכנסת - אך בשאלה שלפנינו מדובר האם להזמין יהודים באופן שידוע שיסעו בשבת, ואז לכאורה, בנוסף למפורש באגרת הריי"צ, יש לו ג"כ חלק בחילול שבת של הנוסעים לתפלה].

לענין זה יש השלכות גם במקרים אחרים, כמו ב'מבצעים' בבתי-זקנים גדולים, שמודיעים לדוגמה, שבשעה מסויימת יתקעו בשופר בקומה מסויימת (כאשר אין אפשרות מסיבות שונות לעלות לכל חדר ולחפש יהודים) - וידוע בבירור כי כדי להגיע לשם יסעו במעלית וכיו"ב. האם ראוי ליזום זאת מראש.

הידועים לקוראים תשובות נוספות המתייחסות למקרים דומים?
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
א' שליח
אורח





הודעהנשלח: ב' 12 31, 2007 8:47 am    
כותרת הודעה:
ההיתר בתנאים מסויימים
תגובה עם ציטוט

הרב הענדל ע"ה פסק הלכה למעשה (לחתנו, הרב חיים שלמה הכהן שי'), שמותר להזמין אנשים לתפילות ואפילו לסעודות שבת, גם אם ידוע שהם יבואו במכונית, אם מציעים להם סידור שבמסגרתו יתאפשר להם לשמור שבת (אירוח ולינה, וכו'). במילים אחרות: אם יש להם אפשרות לבוא ולא לחלל שבת, אפשר לבקש מהם להגיע.
חזור למעלה
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> הערות התמימים ואנ''ש כל הזמנים הם שעון ארץ הקודש (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור אל:  
אתה יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה יכול להעלות קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים בפורום זה


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb