chabad info | חב''ד אינפו
 שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

מתי בנ"י מיהרו?

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> הערות התמימים ואנ''ש
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
עזריאל
אורח





הודעהנשלח: ב' 02 09, 2009 1:56 pm    
כותרת הודעה:
מתי בנ"י מיהרו?
תגובה עם ציטוט

הפסוק אומר "ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עוגות מצות כי לא חמץ כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה וגם צדה לא עשו להם".
ונשאלת השאלה: מתי זה קרה?
מתי בנ"י התחילו לאפות את הלחם?
או בסגנון אחר: כתוב שהם יצאו ממצרים ביום ("בעצם היום הזה", ולא "כגנבים בלילה"), אז למה הם לא אפו את הלחם במשך כל הלילה, או אפילו בימים הקודמים?
חזור למעלה
אורח






הודעהנשלח: ב' 03 16, 2009 9:37 pm    
כותרת הודעה:
תגובה עם ציטוט

בלילה היו עסוקים באכילת הפסח וגם בימים שקדמו לו וכמו כן היו עסוקים למול עצמם ומשפחתם ובביזת מצרים, ס"ה היה להם זמן רק מחצות הלילה שאז גמרו לאכול פסחיהם עד עלות השחר שאז יצאו ממצרים, ואז היה בעצם היום הזה. (בזמניהם התחיל היום לפני הנץ, כך שבעלות כבר היה באמצע היום, משהו כמו חצות היום אצלינו)
חזור למעלה
עזריאל
אורח





הודעהנשלח: ב' 03 16, 2009 10:58 pm    
כותרת הודעה:
תגובה עם ציטוט

Anonymous כתב:
בלילה היו עסוקים באכילת הפסח וגם בימים שקדמו לו וכמו כן היו עסוקים למול עצמם ומשפחתם ובביזת מצרים, ס"ה היה להם זמן רק מחצות הלילה שאז גמרו לאכול פסחיהם עד עלות השחר שאז יצאו ממצרים, ואז היה בעצם היום הזה. (בזמניהם התחיל היום לפני הנץ, כך שבעלות כבר היה באמצע היום, משהו כמו חצות היום אצלינו)

תירוץ קצת חלש:
בדרך כלל אדם שיודע שהוא הולך לצאת לדרך ארוכה לא מחכה עד הרגע האחרון בשביל להתחיל להכין אוכל, אלא עושה זאת בשעה מוקדמת ביותר.
והנה, כבר באמצע הלילה אמרו המצרים (ובראשם "פרעה עם פיג'מה" קורץ ) לבנ"י "קומו צאו מתוך עמי), והסיבה היחידה שבנ"י התעכבו עד הבוקר היתה מפני הציווי של הקב"ה "לא תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר", וכפי שאמר משה רבינו לפרעה שהם לא יצאו "כגנבים בלילה" (ל' רש"י).
אם כן - במשך כל חצי הלילה השני ידעו כולם שהם צריכים לצאת, ומדוע רק לפנות בוקר התחילו להכין את הבצק? ואיך זה קרה שהם הספיקו בדיוק ללוש את הבצק אך הוא עדיין לא הספיק להחמיץ (18/22.5/24 דקות)?!

ההסבר היחיד הוא, שבמשך כל הלילה ישבו והתוועדו ("על יבש", כפי שהרבי נהג להתוועד אחרי הסדר השני עד שנת ה'תש"ל), ו"היו מספרים ביציאת מצרים כל אותו הלילה" עד שבאו המצרים ואמרו להם: בני-ישראל, כבר הגיע הבוקר ועליכם לצאת...
חזור למעלה
חבר
אורח





הודעהנשלח: ג' 03 17, 2009 11:59 pm    
כותרת הודעה:
אכלו טרי, לא היה ציווי.
תגובה עם ציטוט

פעם נהגו לאפות מצות כל יום לאותו יום ולא היו מכינים מלפני כמה ימים (היו אנשים בריאים ? ורצו לאכול טרי).

נראה שבני ישראל לא ידעו שהם יוצאים ממצרים, הם הולכים עם משה וע"פ ציווי ה' ובינתיים לא היה ציווי לצאת, רק באמצע היום כשכבר היה ציווי אז.......
חזור למעלה
עזריאל
אורח





הודעהנשלח: ד' 03 18, 2009 12:25 am    
כותרת הודעה:
Re: אכלו טרי, לא היה ציווי.
תגובה עם ציטוט

חבר כתב:
נראה שבני ישראל לא ידעו שהם יוצאים ממצרים, הם הולכים עם משה וע"פ ציווי ה' ובינתיים לא היה ציווי לצאת, רק באמצע היום כשכבר היה ציווי אז.......
מאיפה זה נראה?
בתורה כתוב: "עוד נגע אחד אביא על פרעה . . אחרי כן ישלח אתכם מזה כשלחו כלה גרש יגרש אתכם מזה".


נערך בפעם אחרונה על-ידי עזריאל בתאריך ד' 03 18, 2009 4:36 pm, נערך סך הכל פעם אחת
חזור למעלה
חבר 1
אורח





הודעהנשלח: ד' 03 18, 2009 3:40 pm    
כותרת הודעה:
ישנו עד הבוקר כמו כל בן אדם נורמלי !
תגובה עם ציטוט

נראה לך שהם היו ערים כל הלילה ? ? ? לא.

גם פרעה לא כתוב שהוא קם בדיוק אחרי חצות אלא לקרת סוף הלילה, - (לא כתוב אבל נראה מסברא)

ועד שחיפש את אהרן ומשה, עם ישראל קם, ובה בשעה "ותחזק מצרים על העם למהר לשלחם".

נוסף לכך הם גם קיימו את הציווי של "וישאלו ממצרים כלי כסף"

יתכן גם אולי שאפיה פעם היתה סיפור קצת יותר ארוך מאפיה היום, אולי היו צריכים לטחון את החיטים וכו' וכו'
חזור למעלה
עזריאל
אורח





הודעהנשלח: ד' 03 18, 2009 4:34 pm    
כותרת הודעה:
Re: ישנו עד הבוקר כמו כל בן אדם נורמלי !
תגובה עם ציטוט

חבר 1 כתב:
נראה לך שהם היו ערים כל הלילה ? ? ? לא.
אתה היית ישן בלילה כזה? רוב בני האדם לא היו מסוגלים לעצום עין כאשר הם עומדים להשתחרר מגלות של 210 שנה ועבדות של כ130 שנה. מלבד זאת ש"ותהי צעקה גדולה במצרים כי אין בית אשר אין שם מת", וכפי שמדגיש הפסוק על צעקה זו "צעקה גדולה במצרים אשר כמוהו לא נהיתה וכמוהו לא תוסיף".

חבר 1 כתב:
גם פרעה לא כתוב שהוא קם בדיוק אחרי חצות אלא לקרת סוף הלילה, - (לא כתוב אבל נראה מסברא)
גם עליו תמהני אם הוא היה מסוגל לישון בכזה לילה (ובפרט לפי המדרש שאומר שגם הוא היה בכור, והוא הלך למשה שיתפלל עליו שלא ימות וכו').

חבר 1 כתב:
נוסף לכך הם גם קיימו את הציווי של "וישאלו ממצרים כלי כסף"
אמנם ראיתי מישהו שכותב כדבריך אבל הוא שכח את ציווי התורה "ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר"!
ומלבד זאת - זריזין מקדימין למצוות, ומדוע שבנ"י יחכו בקיום ציווי של הקב"ה לרגע האחרון?!

חבר 1 כתב:
יתכן גם אולי שאפיה פעם היתה סיפור קצת יותר ארוך מאפיה היום, אולי היו צריכים לטחון את החיטים וכו' וכו'
עדיין צע"ג מדוע לא טחנו את החיטים מוקדם יותר וכו'.
חזור למעלה
חבר 2
אורח





הודעהנשלח: ה' 03 19, 2009 1:02 am    
כותרת הודעה:
כולם קמו בבוקר ואז ביקשו כלי כסף
תגובה עם ציטוט

למה לא לישון בשעה שדרך לישון ובפרט שבין כה אסור לצאת מהבית ובפרט שיודעים שעתידים לצאת בקרוב ממצרים צריך לישון שיהיה כח לצאת (הליכה במדבר אינה דבר פשוט וקל כלל).

הצעקה של מצרים היתה אחרי שזה כבר קרה, לאחר שקמו בבוקר ראו את שקרה ואז התחילו לצעוק וזה התבטא בין השאר בזה ש"ותחזק מצרים על העם למהר לשלחם"

בנוגע לפרעה רש"י כותב במפורש שקם (משמע שישן עד אז) אחר שקרתה מכת בכורות והלך לבית עבדיו והקימם (חלק כן חלק כנראה לא) ואחר כך הלך למשה ולאהרן.

כתבתי שביקשו ממצרים כלי כסף לאחר הבוקר ולכן לא היה זמן לאפות. בנוגע לזריזין מקדימין מה אעשה שכך כותבת התורה שביקשו באותו זמן.

לא טחנו מוקדם יותר אולי (בתור אפשרות) רצו שזה היה טרי או בגלל החשש בפסח שזה יחמיץ וכו'.
חזור למעלה
עזריאל
אורח





הודעהנשלח: ה' 03 19, 2009 10:54 am    
כותרת הודעה:
Re: כולם קמו בבוקר ואז ביקשו כלי כסף
תגובה עם ציטוט

חבר 2 כתב:
הצעקה של מצרים היתה אחרי שזה כבר קרה, לאחר שקמו בבוקר ראו את שקרה ואז התחילו לצעוק וזה התבטא בין השאר בזה ש"ותחזק מצרים על העם למהר לשלחם"
בנוגע לפרעה רש"י כותב במפורש שקם (משמע שישן עד אז) אחר שקרתה מכת בכורות והלך לבית עבדיו והקימם (חלק כן חלק כנראה לא) ואחר כך הלך למשה ולאהרן.
כתוב בפירוש "ויקם פרעה לילה" ולא בבוקר.

חבר 2 כתב:
לא טחנו מוקדם יותר . . או בגלל החשש בפסח שזה יחמיץ וכו'.
ברור שלא זו הסיבה, כי התורה מעידה שלא אפו חמץ רק בגלל שלא הספיקו, ומכאן ברור שלא היה אז איסור "בל יראה ובל ימצא" (אא"כ נאמר שהיה איסור רק למשך הלילה, מה שיתרץ את כל הקושיא, אך צריך חיפוש אם יש לזה מקור כלשהו)
חזור למעלה
חבר 3
אורח





הודעהנשלח: ו' 03 20, 2009 2:09 am    
כותרת הודעה:
קם אחרי המכה, לפנות בוקר
תגובה עם ציטוט

בנוגע לפרעה כתבתי:

"בנוגע לפרעה רש"י כותב במפורש שקם (משמע שישן עד אז) אחר שקרתה מכת בכורות והלך לבית עבדיו והקימם (חלק כן חלק כנראה לא) ואחר כך הלך למשה ולאהרן."

לא כתבתי שקם בבוקר.

בנוגע לשאלה השניה צריך יותר עיון בפרטי איסור בל יראה ביציאת מצרים ? ? ?
חזור למעלה
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> הערות התמימים ואנ''ש כל הזמנים הם שעון ארץ הקודש (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור אל:  
אתה יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה יכול להעלות קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים בפורום זה


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb