chabad info | חב''ד אינפו
 שאלות נפוצותשאלות נפוצות   חיפושחיפוש   רשימת חבריםרשימת חברים   קבוצות משתמשיםקבוצות משתמשים   הרשמההרשמה 
 כרטיס אישיכרטיס אישי   התחבר כדי לבדוק מסרים אישייםהתחבר כדי לבדוק מסרים אישיים   התחברהתחבר 

דיקדוק - חשוב לכל חסיד.

 
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> הערות התמימים ואנ''ש
צפה בנושא הקודם :: צפה בנושא הבא  
מחבר הודעה
יאיר תמים



הצטרף בתאריך: 02/07/2008 ב- 15:28:20
הודעות: 117

הודעהנשלח: א' 09 21, 2008 10:41 pm    
כותרת הודעה:
דיקדוק - חשוב לכל חסיד.
תגובה עם ציטוט

באשכול זה ידונו ענינים שקשורים לדיקדוק או להארות בענין זה שאנשים טועים וקוראים לא כנכון.

ולדוגמא בתהילים פרק ט"ז פסוק ב הרבה אנשים טועים ואומרים בתחילה שם אלוקים ואח"כ שם הויה. ואינו נכון כי צריך לומר שני פעמים הויה רצוף.

אחד מכללי שוא נע הוא אם יש שני אותיות שיש עליהם שוא רצוף, השני הוא נע. אמנם יש ואנשים טועים בענין זה ואתן דוגמה תהילים פרק ה' פסוק י"ב - ויעלצו. פסוק י"ג - תעטרנו. וכן גם במזמור קמ"ט פסוק ה' (יש גם בתפילה) יעלזו. שבכולם השוא נח צריך להיות על העין ולא על האות הסמוכה לה.

אמנם יתכן שבתפילה הדבר שונה, וכמו ששמענו מהרבי עצמו על הדוגמא האחרונה שהיה קורא כעמא דבר. ועדיין צ"ע

ובזה אפנה לכל הקוראים למי שיש איזה ענין שהרבה טועים או אף קצת שיואיל לפרסמו לצורך זיכוי הרבים.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
עזריאל
אורח





הודעהנשלח: ג' 09 23, 2008 10:37 pm    
כותרת הודעה:
שאתה
תגובה עם ציטוט

בסידור מופיעה כו"כ פעמים התיבה "שאתה".
בתנ"ך תיבה זו מופיעה פעם אחת בלבד, והיא מנוקדת בקמץ תחת הש' (שופטים ו,יז ועיין מנחת-שי על המקום).
בכל הסידורים האשכנזיים שבדקתי (כולל סידורי חב"ד, אינני מדבר על סידורים שמלאים שגיאות בניקוד וניכר שלא דקדקו בהם כלל) - תיבה זו מנוקדת כמעט תמיד בקמץ, למעט בפרקי אבות (ג,ז "תן לו משלו שאתה ושלך שלו"), ולפעמים בעוד מקום אחד או שניים - בכל סידור לפי השגיאות שלו (לדוגמא: בסידור עם דא"ח לפני "עזרת אבותינו", בסידור "תורה אור" בנוסח מסירת מודעה לשכיב-מרע ר"ל).
בספר "שער הכולל" (לר' אברהם דוד לאוואוט - סב סבו של הרבי) כותב (לפני "עזרת אבותינו") שצ"ל מנוקד בקמץ, וכפי שהוא בפסוק.

בכל הסידורים הספרדיים שבדקתי - תיבה זו מנוקדת תמיד בסגול.
ברמב"ם לעם מנקדים בסגול, וב"אשכול"/"שי-למורא" מנקדים בקמץ.

כמעט כולם (כולל מה ששמעתי בבירור בהקלטה של הרבי) מבטאים תיבה זו בסגול תחת הש'.

בקשר לפרקי אבות שמתי לב שבסידורי תהילת ה' הישנים (כנראה עד תשל"ז ועד בכלל) היה מנוקד בקמץ, ואח"כ (כנראה בתשל"ח) החליפו לסגול. בסידור עם המנהגים (כמדומני החל ממהדורתו הראשונה הכוללת תפילות שבת - תש"ס) הכל מנוקד בקמץ.
חזור למעלה
א' תמים



הצטרף בתאריך: 17/11/2006 ב- 03:20:25
הודעות: 62
מיקום: בשליחות המלך

הודעהנשלח: ד' 09 24, 2008 2:09 pm    
כותרת הודעה:
וא"ו ההיפוך
תגובה עם ציטוט

יש לעיין, דלכאורה גם חסידים שאינם מקפידים להתפלל ע"פ כללי הדקדוק (בניגוד לקריאת התורה), צריכים להקפיד במקום שמשתנה המשמעות.

אחד הדוגמאות הקריטיות: קריאה במלרע ב'וא"ו ההיפוך'.

לדוגמא: "ואהבת", "ונתתי" בק"ש. "ושבתי" בתהילים כג, ו.

בפשטות גם הרבי שליט"א לא מקפיד בזה וצריך להבין מדוע.


ליאיר תמים:
בתהילים טז, ב השם השני הוא אדנות.
אגב, כדאי באשכול שדן בענייני דקדוק לכתוב ע"פ כללים אלו; דקדוק (בכותרת האשכול) חסר יו"ד, שתי פעמים ושתי אותיות.
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
עזריאל
אורח





הודעהנשלח: ה' 10 02, 2008 8:00 pm    
כותרת הודעה:
Re: וא"ו ההיפוך
תגובה עם ציטוט

א' תמים כתב:
אגב, כדאי באשכול שדן בענייני דקדוק לכתוב ע"פ כללים אלו; דקדוק (בכותרת האשכול) חסר יו"ד, שתי פעמים ושתי אותיות.
הזכרת לי שמועה ששמעתי, שפעם איזה יהודי בא לרבי (כנראה בדולרים) ושאל "למה בחב"ד לא לומדים דקדוק" כשאת המילה "דקדוק" הוא ביטא במלעיל, והרבי אמר לו שע"פ דקדוק צריכים לומר "דקדוק" במלרע (הלשונות לא מדויקות, וכל הסיפור הוא מפי השמועה וד"ל).
חזור למעלה
יאיר תמים



הצטרף בתאריך: 02/07/2008 ב- 15:28:20
הודעות: 117

הודעהנשלח: ה' 10 09, 2008 8:58 pm    
כותרת הודעה:
תגובה עם ציטוט

האם יש הבדל בין תפילה לבין קריאה בתורה או בתהילים וכו' בנוגע לעד כמה צריך לדקדק ולדייק בכל מילה ?

האם מישהו שמע ?
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
עזריאל
אורח





הודעהנשלח: ה' 10 09, 2008 10:49 pm    
כותרת הודעה:
תגובה עם ציטוט

יאיר תמים כתב:
האם יש הבדל בין תפילה לבין קריאה בתורה או בתהילים וכו' בנוגע לעד כמה צריך לדקדק ולדייק בכל מילה ?

האם מישהו שמע ?
כן. ראה את דברי כ"ק אדמו"ר הצ"צ בקישור הבא: http://chabad.info/forums/theforum_he/viewtopic.php?p=8160#8160
חזור למעלה
יאיר תמים



הצטרף בתאריך: 02/07/2008 ב- 15:28:20
הודעות: 117

הודעהנשלח: ד' 10 29, 2008 11:45 am    
כותרת הודעה:
בתהילים ?
תגובה עם ציטוט

כפי שהבנתי כתבת שבקריאת התורה צריך להקפיד על דיקדוק אבל בתפילה אין צריך.

בקריאת תהילים צריך להקפיד או לו ?

האם יש איזה מענה מהרבי על ענין זה ? (כי זכור לי שיש)
חזור למעלה
צפה בכרטיס האישי של המשתמש שלח מסר אישי
עזריאל
אורח





הודעהנשלח: ה' 10 30, 2008 4:16 pm    
כותרת הודעה:
Re: בתהילים ?
תגובה עם ציטוט

יאיר תמים כתב:
כפי שהבנתי כתבת שבקריאת התורה צריך להקפיד על דיקדוק אבל בתפילה אין צריך.
בקריאת תהילים צריך להקפיד או לו ?
האם יש איזה מענה מהרבי על ענין זה ? (כי זכור לי שיש)
לא ידוע לי על מענות מהרבי מה"מ בענין זה, אך זכור לי הסיפור הבא:
הרבנית חי' מושקא הראשונה (אשת אדמו"ר הצ"צ, בת אדמו"ר האמצעי) היתה מרבה לומר תהילים, ופעם היא שאלה את א' מבניה: מכיון שאני אומרת כל-כך הרבה תהילים - מדוע אינני יודעת את התהילים בע"פ?
ענה לה: מכיון שבכל יום את אומרת שגיאות חדשות שלא אמרת אותן אתמול.
פנתה הרבנית לבעלה - אדמו"ר הצ"צ - ושאלה: אולי אפסיק לומר תהילים?
ענה לה: המשיכי לומר תהילים, גם אם זה עם שגיאות.
אח"כ פנה הצ"צ לבנו ואמר לו: אל תזלזל בתהילים של אמך! בזכותה הצלחתי באסיפת הרבנים בפטרבורג!
חזור למעלה
אורח..........
אורח





הודעהנשלח: שבת 01 17, 2009 8:50 pm    
כותרת הודעה:
דקדוק בתפילה
תגובה עם ציטוט

כתוב בתורת שלום (באידיש) בהתחלה (לא זוכר בדיוק איפה, אולי שמחת תורה) שאדמו"ר הרש"ב אומר "אבא אמר, בשתפילה אין מקפידים על דקדוק" כי עיקר התפילה היא עבודה שבלב ואין שם דקדוק מסויים משא"כ בקריאת התורה שהסימנים ניתנו למשה מסיני וא"א לשנותם.
חזור למעלה
shawn
אורח





הודעהנשלח: א' 02 01, 2009 9:10 pm    
כותרת הודעה:
Re: בתהילים ?
תגובה עם ציטוט

יאיר תמים כתב:
כפי שהבנתי כתבת שבקריאת התורה צריך להקפיד על דיקדוק אבל בתפילה אין צריך.

בקריאת תהילים צריך להקפיד או לו ?

האם יש איזה מענה מהרבי על ענין זה ? (כי זכור לי שיש)


תהילים תמיד הרגיש לי משהו בין תפילה לבין תלמוד תורה...יכול להיות שאם אתה לומד תורה ומתפלל ואומר תהילים אתה יוצא ע"י חובה באמירת תהילים גם בת"ת וגם תפילה.
ואם אינך מתפלל ואינך לומד תורה אתה יוצא ע"י חובה באמירת תהילים שזה יכול להיות בעצם תלמוד תורה המזכך את הנפש כתפילה,אבל לא ממש תפילה ולא ממש תלמוד תורה...
חזור למעלה
הצג הודעות קודמות:   
שליחת הודעה חדשה   תגובה להודעה    עמוד ראשי -> הערות התמימים ואנ''ש כל הזמנים הם שעון ארץ הקודש (GMT + שעתיים)
עמוד 1 מתוך 1

 
עבור אל:  
אתה יכול לשלוח הודעות בפורום זה
אתה יכול להגיב להודעות בפורום זה
אתה לא יכול לערוך את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול למחוק את הודעותיך בפורום זה
אתה לא יכול להצביע למשאלים בפורום זה
אתה יכול להעלות קבצים בפורום זה
אתה יכול להוריד קבצים בפורום זה


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Powered by phpBBHeb © 2002 phpBBHeb